Bijenzwermen in Enschede

Als U in Enschede, Glanerbrug, Lonneker, Boekleo een bijenzwerm aantreft

Leden van onze vereniging zijn bereid bijenzwermen op te halen. Kijk voor telefoonnummers op de onderstaande kaart, kies daarbij de dichtbij zijnde lid. Regelmatig worden we gebeld, dat er een bijenzwerm is. Maar vaak blijkt het dan een wespennest of een hommelnest te zijn. Lees daarom eerst de onderstaande informatie.

een bijenzwerm

Een bijenzwerm komt als een wolk van vaak meer dan 10.000 bijen aanvliegen. Ze gaan dan meestal als een kluit aan een boomtak hangen, maar ook wel aan een tafelpoot of soms onder een afdakje. Je kunt dan die duizenden bijen goed zien. Ze lopen door elkaar en enkele vliegen erom heen. Zo'n zwerm komen we gratis ophalen.

Wespen en hommels vormen een nest in een holle ruimte in de grond of een spouw, soms ook wel tegen een omheining tussen het groen. De wespen en hommels verdwijnen dan via een opening in het nest en zijn dus verder niet te zien.

een hommelnest

Hommels zijn wat dikkig met veel haren. Ze zijn volkomen ongevaarlijk als U ze met rust laat. Hommels zijn beschermd en mogen niet bestreden worden.

een wespennest

Wespen worden in augustus soms vervelend als het nest niet verder groeit. Dan komen ze op zoete spullen en eten af. Na augustus sterft het nest van een hommel en van een wesp uit.

Het volgende jaar komen ze meestal niet op dezelfde plaats terug. Voor wespen moet u (helaas) bij de ongediertebestrijding zijn.

Alvorens u belt kijk dan eerst goed waar het om gaat, Vraagt U ons toch te komen kijken, dan zullen we en vergoeding vragen. Deze vergoeding is voor onze vereniging.

Een bij:

een honingbij

Een wesp:

een wesp

Een hommel:

een hommel(zoom in de kaart in door op + teken te drukken voor een gedetailleerde kaart)