Bijenzwermen in Enschede

Als U in Enschede, Glanerbrug, Lonneker, Boekelo een bijenzwerm aantreft

Een aantal leden van onze vereniging zijn bereid bijenzwermen op te halen.

Coördinatoren zijn, dhr. A. Swaters Tel: 06 30886540

en dhr. K. Pouw tel: 06 22423321

Mocht deze personen niet bereikbaar zijn? kijk voor overige telefoonnummers op de onder aan deze pagina staande kaart, kies daarbij de dichtbij zijnde lid.

Regelmatig worden we gebeld, dat er een bijenzwerm is. Maar vaak blijkt het dan een wespennest of een hommelnest te zijn. Lees daarom eerst de onderstaande informatie of er wel sprake is van een bijenzwerm. bij het niet aantreffen van een bijenzwerm wordt € 20,00 in rekening gebracht, extra kosten voor het weghalen van bv. een wespennest is ter beoordeling van de imker.

Bijenzwerm aan een tak.

Een bijenzwerm komt als een wolk van vaak meer dan 10.000 bijen aanvliegen. Ze gaan dan meestal als een kluit aan een boomtak hangen, maar ook wel aan een tafelpoot of soms onder een afdakje. Je kunt dan die duizenden bijen goed zien. Ze lopen door elkaar en enkele vliegen erom heen. Zo'n zwerm komen we gratis ophalen.

Wespen en hommels vormen een nest in een holle ruimte in de grond of een spouw, soms ook wel tegen een omheining tussen het groen. De wespen en hommels verdwijnen dan via een opening in het nest en zijn dus verder niet te zien.

Hommels zijn wat dikkig met veel haren. Ze zijn volkomen ongevaarlijk als U ze met rust laat. Hommels zijn beschermd en mogen niet bestreden worden.

Wespen worden in augustus soms vervelend als het nest niet verder groeit. Dan komen ze op zoete spullen en eten af. Na augustus sterft het nest van een hommel en van een wesp uit.

Het volgende jaar komen ze meestal niet op dezelfde plaats terug. Voor wespen moet u (helaas) bij de ongediertebestrijding zijn.

Alvorens u belt kijk dan eerst goed waar het om gaat, Vraagt U ons toch te komen kijken, dan zullen we en vergoeding vragen. Deze vergoeding is voor onze vereniging.

Een bij:

Een wesp:

Een hommel:

(zoom in de kaart in door op + teken te drukken voor een gedetailleerde kaart)