Het Koetshuis

Het Koetshuis in het Ledeboerpark in Enschede, is de bijenstal en verenigingslokaal.

het Koetshuis

Oorspronkelijk was het Koetshuis behorende bij de villa van de familie Ledeboer. Het park werd in 1956 aan de gemeente Enschede overgedragen en het was de wens van de familie dat de villa werd afgebroken. Het Koetshuis bleef behouden, maar werd gedurende lange tijd verwaarloosd. In de jaren 1995 tot 1997 werd het opgeknapt en door de gemeente Enschede ter beschikking gesteld aan onze vereniging.

Het Koetshuis bevat:

• een educatieve ruimte, waar o.a. bijenlessen aan kinderen van basisscholen gegeven worden.
  • een expositieruimte, waar imkergereedschappen tentoon worden gesteld. Veel oud gereedschap is verzameld door ons erelid Herman Schutte(†)
  • ongeveer 10 bijenvolken, die van achter een glazen wand bekeken kunnen worden.
  • een kast met imkerliteratuur. De boeken zijn beschikbaar gesteld door de familie van ons in 2003 overleden erelid Nico van Daalen(†)
  • een slingerruimte met een moderne honingslinger. Deze is geschonken door ons erelid Nico van Daalen(†).
  • educatieve middelen, waaronder een model van een honingbij. Deze konden worden aangeschaft dankzij subsidie verstrekt door het Prins Bernhard Cultuurfonds. Het fonds kan dit doen dankzij donateurs. Steun dit fonds via: www.cultuurfonds.nl

Het Koetshuis is op zondagmiddagen van 13:00 to 16:00 uur geopend van eind april t/m eind oktober.

het Koetshuis

Er is dan de mogelijkheid om:

• honing te kopen
  • een kop koffie te drinken
  • (oude) imkermaterialen te bekijken
  • uitleg van een imker te krijgen
  • demonstratie van bijenbehandeling te volgen
  • de bijenkasten te bekijken
  • bijen te bekijken in demonstratiekasten