Cursus imkeren

Basiscursus imkeren

Heb je belangstelling voor bijen? En heb je daar altijd al eens wat meer over willen weten?

De Bijenvereniging Enschede biedt ieder jaar een basiscursus imkeren aan.

Deze cursus wordt vanaf februari aangeboden in samenwerking met de NBV en wordt gegeven door een gediplomeerde docent.

De Cursus Beginnend Imker bestaat uit 6 theorielessen en 8 praktijklessen, gevolgd door een examen les.

De theorielessen, meestal gegeven op de vrijdagavond, worden gegeven in het Zone-college, aan de Hengelosestraat 481 te Enschede. In de theorielessen worden o.a. de volgende onderwerpen besproken:

• insecten o.a. bijen en wespen
  • leefwijze van een bijenvolk
  • samenstelling van een volk
  • taken van de werkbij
  • bijentaal
  • drachtplanten
  • bijenwoningen
  • bijenziekten
  • en nog veel meer

Het praktijkgedeelte, meestal op zaterdagmorgen, wordt gegeven in ons verenigingsgebouw Het Koetshuis in het Ledeboerpark (van Heeksbleeklaan 64, Enschede). In elke praktijkles wordt steeds een taak centraal gesteld. We leren met bijen omgaan en bijen verzorgen. Iedere taak hangt samen met de ontwikkeling van het bijenvolk in de loop van het jaar:

• In het voorjaar wordt een eerste controle uitgevoerd.
  • Ter voorkoming van zwermen kan de koningin gemerkt worden.
  • Er worden raampjes gemaakt.
  • Een kunstzwerm wordt gemaakt.
  • De doppen met jonge koninginnen worden gebroken.
  • Is de jonge koningin aan de leg?
  • Honing oogsten en slingeren.
  • Een laatste controle voor de winterzit.
Koetshuis

Als je een cursus volgt via onze vereniging dan ben je, vanaf het begin van de cursus tot de diploma-uitreiking (september), lid van onze vereniging en de NBV. De kosten van het lidmaatschap zijn bij het cursusgeld inbegrepen.

Naast dat je de cursus volgt heeft dit de volgende voordelen voor jou:

• Je bent van harte uitgenodigd de bieproat (verenigingsavonden voor imkers) te bezoeken.
  • Je gaat samen met ervaren imkers meedoen aan de zondagmiddagopenstelling van Het Koetshuis om zo voorlichting te geven en bijenproducten te verkopen aan bezoekers.
  • Je ontvangt het vakblad ‘’Bijenhouden’’ van de NBV.
  • Je imkeractiviteiten tijdens de lessen zijn verzekerd via de NBV.
  • Bovendien krijgen cursisten die na afloop van de cursus lid worden van de afdeling Enschede een gratis volkje van de vereniging om de geleerde imkerkennis direct in de praktijk te brengen, mits voldoende volkjes beschikbaar zijn.
  • Je mag gebruik maken van de door de vereniging ter beschikking gestelde materialen zoals de wassmelter en de honingslingerruimte.

Aan cursisten die met succes de toets hebben afgelegd en die minimaal 80% van de lessen hebben bijgewoond kan namens de Commissie Imkeronderwijs NBV een diploma worden verstrekt.

Bij de cursuskosten is het volgende inbegrepen:

• Lesboek Basiscursus imkeren
  • Theorie en praktijklessen
  • Koffie/thee
  • 1 jaar Lidmaatschap van de Bijenvereniging Enschede
  • Bijenvolk

Je kan je hier opgeven voor de cursus.

Na opgave voor deze cursus moet een betaling worden gedaan van € 225,- op het volgende IBAN-nr.:

NL 39 RABO 0310 4711 33 ten name van NBV-Enschede. Graag de naam van de cursist benoemen.

De betaling moet vóór 1 september op bovengenoemd rekeningnummer zijn bijgeschreven, pas dan is de inschrijving definitief.

Voldoet u niet aan deze voorwaarden, dan loopt u het risico dat u wordt uitgeschreven om plaats te maken voor cursisten uit de wachtlijst. Mocht u zich, om welke reden ook, van deze cursus terugtrekken, dan wordt het betaalde cursusgeld teruggestort onder aftrek van € 25,-.

De cursus wordt georganiseerd volgens de richtlijnen van de NBV en u ontvangt na het succesvol doorlopen van de cursus het daarbij behorende NBV-diploma.

Hoewel we ons nauwelijks risico’s kunnen voorstellen, moeten we u er op wijzen dat u de cursus op eigen risico volgt. U kunt de lokale of landelijke vereniging niet aansprakelijk stellen voor enig onheil dat u tijdens de cursus zou kunnen overkomen. Door het overmaken van het cursusgeld, waarmee u zich formeel aanmeldt voor de cursus, erkent u eveneens uw eigen aansprakelijkheid op dit punt. Mocht u in deze nog vragen hebben, dan kunt u natuurlijk contact opnemen met de contactpersoon.