Honing & Bijenproducten

Honing

De vereniging houdt in het Koetshuis een aantal bijenvolken, de honing die wij kunnen oogsten van deze bijenvolken verkopen wij op zondagmiddag in het Koetshuis. Een pot honing van ongeveer 450 gram kost € 6,00. De opbrengsten zijn voor de vereniging.

De honing die wij verkopen komt rechtstreeks van onze eigen bijen. Zij bevliegen een gebied van zo’n drie kilometer rondom de bijenstal. Als de bijen meer dan voldoende voorraad hebben aangelegd oogsten wij de overtollige honing. Deze slingeren wij in onze eigen ruimte en wordt zonder verdere bewerking verkocht.

Onze honing verandert gedurende het jaar van kleur en smaak vanwege de verschillen in bloeiende bloemen en bomen in de buurt van de bijenstal. Afhankelijk van de soort bloemen waar onze bijen op vliegen zal de honing eerder of later kristalliseren. Kristalliseren – het hard worden van de honing – is een natuurlijk proces en treedt bij iedere natuurzuivere honing van goede onbewerkte kwaliteit op. Je kan de honing eenvoudig zelf weer vloeibaar maken door deze au-bain-marie (in een pannetje water) langzaam te verwarmen. Zorg er daarbij voor dat de honing nooit warmer wordt dan 40 graden. Boven 40 graden verliest honing haar gezonde eigenschappen.

Propolis

Propolis wordt door bijen gebruikt om kiertjes en gaten in de bijenkast op te vullen. Het is een plakkerig goedje dat bijen maken van hars van bomen. Propolis kent bijzonder veel gezondheid bevorderende eigenschappen en staat bekend als een sterk natuurlijk antibioticum.

Onze leden maken bij voldoende aanbod van propolis een tinctuur en zalf die je voor velerlei doeleinden kunt inzetten. De propolistinctuur en -zalf is te koop in het Koetshuis.

Was en waskaarsen

Lijkt het je leuk om zelf van die heerlijk geurende bijenwaskaarsen te maken? Wij verkopen setjes waarmee je zelf aan de slag kunt. In een setje tref je wasplaten aan om te rollen en een lont. Dit is een erg leuk setje om cadeau te geven.

Daarnaast verkopen wij bijenwas per blok. Deze kunt u zelf smelten voor het maken van kaarsen of zalf op basis van bijenwas.