Inkoop

Bijenwas

Iedere imker verzameld in de loop der tijd een zekere hoeveelheid was. Sommigen van ons maken dankbaar gebruik van deze was om kaarsen of cosmetische producten te maken. Anderen hebben daarin geen hobby of hebben geen idee wat te doen met al deze was en gooien het weg. Als je tot die laatste categorie behoort, of je hele familie en vriendenkring inmiddels ruimschoots hebt voorzien van kaarsen en smeerseltjes, denk er dan ook eens aan om je overtollige was tegen betaling in te leveren bij de vereniging.

De vereniging beschikt over een eigen apparaat om kunstraat te persen en neemt je overtollige was daarvoor graag van je over. We nemen alleen schoongemaakte was aan, dus graag zelf eerst de was smelten en door een kaasdoek (of iets vergelijkbaars) gieten om residuen te verwijderen. Daarna kan je via deze link een afspraak maken om je was in te leveren. Het bestuur bepaalt of de was geschikt is om over te nemen.

We betalen €5,00 per kilo.

Honing

Heb je honing over? Als we door de voorraad van de vereniging heen zijn nemen wij graag honing over van onze leden. Aanleveren kan in schone plastic witte emmers die geschikt zijn voor voedingsmiddelen of in de gangbare glazen potten van 450 gram zonder etiket.

Wij betalen €5,00 per goed gevulde glazen pot of €7,00 per kilo in een emmer.

Maak via via deze link een afspraak. Wij nemen dan contact met je op om het vochtgehalte te meten en te beoordelen of de honing en de wijze van aanleveren geschikt is.

De vereniging hanteert een ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt’ principe. Bij meerdere aanbieders nemen wij maximaal 2 emmers van +/- 12 kg per keer af van een lid. Zo kan iedereen aan bod komen.

De vereniging voorziet de honing zelf van een etiket met daarop de (voor)naam van de imker en zijn of haar postcode (alleen de cijfers). Wij moeten immers volgens de wet altijd kunnen achterhalen waar de door de vereniging aangeboden honing vandaan komt.