Groot succes voor Voorjaarsmarkt in het Ledeboerpark
Zaterdag 25 april 2026 stond het Ledeboerpark volledig in het teken van groen, bijen biodiversiteit en dit jaar in het bijzonder: de hommel. Tijdens de voorjaarsmarkt, georganiseerd samen met de gemeente en verschillende Wageler partners, werd het park omgetoverd tot een inspirerende ontmoetingsplek voor iedereen die zijn tuin of balkon groener én hommelvriendelijker wil maken.
En wat was het een succes!
De grote opkomst zorgde voor een levendige en gezellige middag vol activiteiten. Bezoekers gingen massaal naar huis met gratis plantjes en bloemenzaad – speciaal geselecteerd omdat ze aantrekkelijk zijn voor hommels en andere bestuivers. Daarmee stond de hommel, die we dit jaar extra in het zonnetje zetten, letterlijk en figuurlijk centraal.
Ook bij het Koetshuis van onze vereniging was het de hele middag een komen en gaan. Onder het genot van een kop koffie of thee werden volop verhalen gedeeld over bijen én hommels. Het winkeltje en donaties draaiden op volle toeren.
Ook onderdeel van deze dag was de uitgifte van Aziatische hoornaarvallen, die gretig aftrek vonden. Daarmee zetten we samen een belangrijke stap in de bescherming van zowel honingbijen als hommels.
Voor de jongste bezoekers was er volop plezier met de bijenbingo, waarbij enthousiast werd gezocht en mooie prijsjes werden opgehaald. Daarnaast genoten veel bezoekers van een wandeling langs de bijenroute, waar zij op een laagdrempelige manier kennismaakten met het leven van bijen én hommels in het park.
Kortom: het was één groot feest waarin onze vereniging zich van haar beste kant heeft laten zien en waarin de bijen volop in de aandacht stonden.
Wij willen alle vrijwilligers hartelijk bedanken voor hun inzet, enthousiasme en betrokkenheid. Zonder jullie was deze geslaagde dag niet mogelijk geweest!
- Foto’s Ingrid Bargeman













